Sähköinen yhteydenottopyyntö avattu Tunturi-Lapin ja Pellon kuntien lastenvalvojan palveluihin
-

Julkaistu

Sähköinen yhteydenottopyyntö avattu Tunturi-Lapin ja Pellon kuntien lastenvalvojan palveluihin

Tunturi-Lapin ja Pellon kunnat ovat avanneet perheoikeudellisiin palveluihin lastenvalvojalle sähköisen yhteydenottopyynnön.

Sähköisen asiointikanavan tarkoituksena on helpottaa kuntalaisten yhteydenpitoa lastenvalvojaan lapsen huoltoon, asumiseen, tapaamiseen ja elatukseen liittyvät sopimusasioissa, lapsen tuettuun ja valvottuun tapaamiseen liittyvissä asioissa sekä isyyden ja äitiyden selvittämisessä.  Sähköinen palvelukanava on kehitetty yhteistyössä Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen ja Lapin soteuudistus -hankkeiden kanssa. Palvelut siirtyvät osaksi Lapin hyvinvointialuetta vuonna 2023.

Tietoturvallinen kanava kaikkina vuorokaudenaikoina, henkilökohtaiset tapaamiset jatkuvat

Palvelun kautta perheoikeudellisten palveluiden asiakas voi ottaa yhteyttä tietoturvallisesti lastenvalvojaan mihin vuorokaudenaikaan tahansa tietokoneella tai mobiililaitteella (tabletilla, puhelimella). Yhteydenottopyynnön vastaanottavat alueellinen lastenvalvoja sekä kunnan sosiaalityöntekijät.
Hyvän tietoturvan ansiosta asiakkaat voivat antaa luottamuksellisia tietoja sekä liitetiedostoja yhteydenottopyyntöä jättäessään. Henkilökohtainen neuvonta ja asiointi eivät ole mahdollisia tavallisessa sähköpostissa siihen liittyvistä tietoturvaongelmista johtuen. 
Perheoikeudelliset palvelut edellyttävät jatkossakin henkilökohtaista tapaamista asiakkaan ja työntekijän välillä viimeistään asiakirjojen allekirjoittamisvaiheessa. Asiakkaan kohtaaminen ja henkilökohtainen palvelu ovat edelleen palvelutoiminnan perusta, jonka ympärille uusi, avattava palvelukanava sovitetaan. 

Lastenvalvoja ottaa yhteyttä sähköisen yhteydenottopyynnön jälkeen 

Palveluun kirjaudutaan lapsen asuinkunnan virtu.fi-sivuston kautta, ja käyttäjän henkilöllisyys todennetaan suomi.fi tunnistuksen kautta mobiilivarmenteella, pankkitunnuksilla tai sähköisellä henkilökortilla. Sähköisen yhteydenottopyynnön jälkeen lastenvalvoja ottaa yhteyttä soittamalla tai vastaamalla sähköiseen yhteydenottopyyntöön virtu.fi –palvelun kautta. Palvelun käyttäjä saa halutessaan matkapuhelimeensa tai sähköpostiinsa ilmoituksen hänelle saapuneesta vastauksesta ja voi lukea vastauksen omavirtu-palvelussa.

Toimi näin:

  1. Kirjaudu palveluun osoitteessa https://virtu.fi/pello (linkki avautuu uuteen ikkunaan)
  2. Täydennä tiedot yhteydenottolomakkeeseen ja lähetä se
  3. Lastenvalvoja soittaa sinulle tai saat viestin, kun lastenvalvoja on vastannut sinulle virtu.fi-palvelussa
  4. Kirjaudu omavirtu-palveluun osoitteessa https://virtu.fi/omavirtu lukeaksesi viestin (linkki avautuu uuteen ikkunaan). 

Lisätietoja: 
Raija Kumpula, lastenvalvoja, Kittilä, Kolari, Muonio, Enontekiö ja Pello, 
raija.kumpula@kittila.fi, puhelin 040 660 6682    
 


Piditkö uutisesta? Jaa se kaverille!